Zelco bezoekt SITL Paris 2013

01/06/2013

Zelco bezoekt “Salons des solutions Logistiques et Interlogistics”.

Het bezoek aan de beurs heeft ons geconfronteerd met de stijgende opmars van E-commerce in Europa. De verschillende seminaries hadden als hoofdonderwerp E-commerce.

Diverse logistieke partijen spitsen zich toe op het realiseren van voorraadfuncties, verwerken van bestellingen en leveringen voor verkoopsplatformen via het web. Deze partijen groeien in aantal en richten zich op gediversifieerde domeinen (textiel, speelgoed, welness en gezondheid, bouwmaterialen, enz …)

De nieuwe dienstverlening is het resultaat van een sterk groeiende vraag naar snelle en efficiënte dienstverlening en de wil van de bedrijven om een concurrentiëel voordeel te verwerven.

Een aantal voorbeelden :
- Mogelijkheid om je collis af te halen bvb in het station waar je uit de trein stapt.
- In de Singaporese metro hangen billboards aan de muren, ieder product die geafficheerd wordt heeft een QR code die scanbaar is via smarthphone. Onverwachts een bestelling plaatsen in de metro via scanning via smartphone en laten leveren aan huis.
- Vele E-commerce sites bieden gratis retour aan als dienst. Hierdoor is de retourflow met 35% gestegen

Een tweede belangrijke rode draad doorheen de beurs betreft de leveringen in grote stedelijke centra.

De grote steden zoeken naar strategieën om leveringen binnen de stad te optimaliseren. Er is een grote wil onder de politieke en logistieke partners om de overlast binnen de steden te verminderen enerzijds en de logistieke stromen te verbeteren anderzijds.

Mogelijkheden zoals gebruik van alternatieve transportmethoden (via het water of het spoor) om in de stad te komen zijn reeds geanalyseerd, getest en toegepast in bepaalde situaties. Het gebruik van parkeergelegenheid buiten de klassieke gebruiksuren begint zijn weg te vinden.

De diversiteit van producten (vers, colis, pallet) en leveringen voor eigen rekeningen blijven de twee complexe problemen om op te lossen.

Handelaren gebruiken alle mogelijke kanalen om hun klanten tevreden te stellen, het is aan de logistiek om de nodige oplossingen voor deze kanalen te vinden.